Säker och trygg på jobbet
Hälsa, säkerhet och att må bra på sin arbetsplats är några av de viktigaste frågorna i vårt arbete för en bättre arbetsmiljö.
Det är så vi skapar ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö. Dessutom krävs kontinuerlig fortbildning och aktuell information för alla, oavsett arbetsuppgifter och hur länge man har jobbat.
Att kunna gå i pension – hel och frisk – efter ett långt och givande arbetsliv är en drivkraft i utvecklingen av TYAs insatser.
Vi älskar när du gör skillnad!
Dokumentation är en viktig del av arbetsmiljöarbetet som många företag missar. Så här kommer ni igång.
I en verksamhet med minst tio anställda ska arbetsmiljöpolicy, rutiner, riskbedömning, handlingsplan, uppgiftsfördelning och resultatet av den årliga uppföljningen vara skriftligt dokumenterade. Men dokumentationen brister hos många företag i transportbranschen.
– Det är ganska vanligt att man missar att dokumentera och då blir det svårt att ha ett levande arbetsmiljöarbete, säger Maria Westberg, arbetsmiljöspecialist och projektledare på TYA.
Man glömmer bort att skriva ner
När Arbetsmiljöverket kommer på besök ute hos företag är det vanligt att de slår ned på just brister i dokumentation vilket kan leda till sanktionsavgifter.
– Det händer att företagen redan gör jobbet men glömmer att skriva vad som görs och planen framåt. En del upplever att det känns krångligt eller tidskrävande, säger hon.
Men dokumentation behöver inte automatiskt innebära tidskrävande administration.
– Det behöver inte vara omfattande och inte något speciellt språk. Det viktigaste är att man får in en vana där man börjar skriva ner, säger Maria Westberg.
Involvera medarbetarna
Ett sätt att komma igång med dokumentation är att få med sig medarbetarna i arbetet.
– Få det till en vana hos medarbetade att till exempel anmäla tillbud. Beställ tillbudsblock på tya.se eller använd liknande formulär. Lägg ut dessa på arbetsplatsen och uppmuntra att de fylls i när ett tillbud inträffar, säger hon.
Så här kommer ni igång:
1. Gör SAM-kollen
SAM-kollen på tya.se ger en överblick över företagets systematiska arbetsmiljöarbete. Här får ni vägledning som hjälper er att arbeta vidare med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Resultatet kan sparas i PDF-format.
2. Börja att skriva
Skriv upp det ni gör! Det spelar ingen roll om det är på ett papper som ni sätter in i en pärm eller digitala dokument. Det behöver inte vara omfattande och inte något speciellt språk. Det viktigaste är att ni får in en vana att skriva ner.
3. Börja använda SAM-guiden
Ta hjälp av SAM-guiden som finns digitalt på tya.se eller som fysisk pärm att beställa Guiden är ett verktyg som förenklar företagets systematiska arbetsmiljöarbete (SAM) och hjälper er att i samverkan skapa förutsättningar för en säkrare arbetsplats.
Tips! Lärorika kapitel i SAM-guiden att börja läsa:
1:1 SAM-kollen
2:1 Samverkan
3:2 Riskbedömning
4: Ansvar om roller
7: Dokumentation
Tillbud och olycksfall
Har ditt företag rutiner för inlämning av tillbudsrapporter? Vi har skapat en sida som visar på vikten att arbeta proaktivt med tillbudsrapportering. Det har visat sig att olyckor kan undvikas om tillbud lämnas in och åtgärdas. Ett rapportblock har också tagits fram och finns i webbshopen.
Våra kurser
Dags att gå en kurs? I TYAs kursutbud finns något för alla. Gemensamma nämnaren i alla kurser är arbetsmiljö och säkerhet. Vi erbjuder lärarledda kurser eller e-learning. Det går dessutom att ordna företagsanpassade utbildningar vid behov. För TYA-anslutna företag är de flesta kurserna kostnadsfria.
Förebyggande arbete
På den här webbsidan finns ett antal verktyg som du kan använda för att arbeta förebyggande med arbetsmiljö. Ett exempel är SAM-guiden som på ett smidigt sätt guidar genom det systematiska arbetsmiljöarbetet. Fler exempel på praktiska verktyg finns i länklistan längre ner.
Intervju med några som arbetar med arbetsmiljö
Vi måste ständigt blåsa syre på elden
Hur får man 250 chaufförer att bry sig om arbetsmiljöfrågor? Fråga Mattias Vilgfors på Götene Kyltransporter & Götene Kyllager. I rollen som samordnare brinner han för att få alla att känna sig värdefulla.
Bakom titeln skyddsombud döljer sig en vardagshjälte med ett brinnande intresse för arbetsmiljöfrågor. Johnny Wiklund, ett av landets regionala skyddsombud, hoppas inspirera fler till att engagera sig för en säkrare och bättre arbetsplats.
Som skyddsombud spelar man en avgörande roll för arbetsmiljön. Uppdraget innebär att representera arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor och säkerställa att arbetsgivaren efterlever gällande lagar.
– Skyddsombuden har omfattande möjligheter att påverka, enligt lagstiftningen, säger Johnny Wiklund.
Från lastbilschaufför till skyddsombud
Johnny Wiklunds karriär började bakom ratten som lastbilschaufför, bland annat transporterade han kemikalier. Sedan 2008 har han arbetat som regionalt skyddsombud, RSO, i Hälsingland. Det innebär att han representerar arbetsplatser utan eget skyddsombud.
– En stor del av mitt jobb går ut på att göra mig själv överflödig. Om jag lyckas, så har arbetsplatsen fått ett lokalt skyddsombud som kan fortsätta det viktiga arbetsmiljöarbetet, förklarar han.
Samverkan är nyckeln till framgång
En av de största framgångarna i Johnny Wiklunds arbete är när han får till ett grundläggande samarbete och samsyn. Samverkan, helt enkelt.
– Jag jobbar väldigt hårt personligen med att få igång samverkan ute på företag. Det gäller både med arbetsgivarna och arbetstagarna. Har man en bra samverkan så kommer man långt.
Hans tips för att lyckas som skyddsombud handlar om att kunna vara ödmjuk.
– Man ska vara samarbetsvillig, det är viktigt. Samtidigt gäller det att man kan sätta ned foten när det behövs också.
Säkerhet och stresshantering i fokus
Johnny Wiklund är stolt över sitt arbete och målsättningen att arbetsmiljön ska vara säker för alla medarbetare.
– Alla ska kunna komma hem från jobbet, utan skador. 2024 borde vi klara av det, men jag är bekymrad över stressen som drabbar många yrkesgrupper i dag, säger han.
Johnny Wiklund betonar att det systematiska arbetsmiljöarbetet är viktigt för att tackla stressutmaningen.
– Genom samverkan med arbetsgivare, arbetstagare och skyddsombud kan vi komma framåt, på riktigt.
Fakta – Skyddsombud
Uppdrag: Skyddsombudet deltar i planeringen av alla frågor som berör arbetsmiljön.
Ansvarsområden: Inkluderar fysiska, organisatoriska och sociala aspekter, som stress, utbrändhet och belastningsbesvär.
Rättigheter: Ett skyddsombud får inte hindras att utföra sina uppgifter. Arbetsgivaren måste informera om förändringar som påverkar arbetsmiljön.
Förutsättningar: Varje arbetsplats med fem eller fler anställda ska ha minst ett skyddsombud.
Utnämning: Skyddsombudet utses av den lokala fackliga organisationen med kollektivavtal på arbetsplatsen, oftast för en period av tre år.
Källa: Arbetsmiljölagen kapitel 6
Korta filmer om arbetsmiljö
Nyheter om arbetsmiljö
Har du koll på Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur?
16 december, 2024
SAM – för att förebygga olyckor vid lastning och lossning
20 september, 2024
Leverera säkert till och från byggarbetsplatser
15 februari, 2024
Ergonomi för flygfraktsarbetare och flygplanslastare
19 januari, 2024