Arbetsmiljöarbete

Ergonomi däckmontör

Ett framgångsrikt arbetsmiljöarbete bygger på kunskap, förståelse och en bra inblick i hur verksamheten ser ut.

Viktigt är att skapa en positiv samverkan mellan inblandade parter. Likaså att alla är införstådda med förutsättningar och det ansvar man har. Dessutom krävs en kännedom om gällande lagar och regler.

TYA erbjuder såväl kurser som informerande material, riktat till alla på en arbetsplats.

Har du koll inför Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur?

Från 1 januari 2025 övergår Arbetsmiljöverkets regler in i en ny struktur. Själva reglerna är i stort sett oförändrade men får nu en ny uppdelning.

Här är tre enkla steg ni kan göra

Steg 1 – Byt ut era hänvisningar

Om ni hänvisar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS:ar) i interna dokument behöver ni byta ut hänvisningarna efter de nya föreskrifternas namn och nummer.

Exempel där det kan finnas hänvisningar i:

  • arbetsmiljöpolicyn
  • policyn mot kränkande särbehandling
  • övriga policys
  • rutiner och instruktioner
  • mallar och blanketter
  • laglistor.

Arbetsmiljöverkets paragrafnyckel hjälper er att hitta de gamla föreskrifterna i den nya strukturen.

Till paragrafnyckeln

Steg 2 – Informera berörda personer

Informera de personer i företaget, till exempel skyddsombud, tjänstemän med uppgiftsfördelning eller HR, som behöver känna till den nya strukturen samt var viktiga regler för ert företag finns. Ta hjälp av Arbetsmiljöverkets presentation och film.

Till presentation och film

Steg 3 – Uppdatera TYAs verktyg

Våra verktyg kommer att vara uppdaterade när den nya strukturen börjar att gälla. Tänk på att ladda ner uppdaterade hjälpmedel från verktygen. Till exempel OSA-guiden.

Till OSA-guiden

Stödjande material

Arbetsmiljöverket publicerar löpande under 2024 och 2025 ämnes- och fördjupningssidor som ersätter många av de allmänna regler som tidigare fanns i föreskrifterna.

Till Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöveckan

Varje år vecka 43 är det Arbetsmiljöveckan. Då fokuserar hela Sverige på en bra och bättre arbetsmiljö. På TYA kommer vi under veckan ge tips på hur man kan arbeta för att ha en bra arbetsmiljö på arbetsplatsen.

Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)

En bra start är att göra SAM-kollen. En enkel digital enkät som ger en överblick över status i ditt företags systematiska arbetsmiljöarbete.

Till SAM-kollen

Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)

OSA är ett område som alla företag kan arbeta med. Som ett stöd i det arbetet har TYA tagit fram Snabbkollen som ger en första överblick över hur ert OSA arbete fungerar. Sabbkollen är ett av verktygen i TYAs OSA-guide som också ger tips på hur ni kan arbete vidare.

Till Snabbkollen

SAM-guiden

SAM (systematiskt arbetsmiljöarbete) handlar om att upptäcka och åtgärda risker i arbetet innan de leder till arbetsskador och ohälsa.

Till SAM-guiden

OSA-guiden

I TYAs OSA-guide finner du allt från allmän information om ämnet till fördjupningsavsnitt och praktiska hjälpmedel.

Till OSA-guiden

Dela