Jobba i en framtidsbransch – flygbranschen!

I flygbranschen finns många yrkeskategorier. Här finns jobb för dig som är teknikintresserad och för dig som vill arbeta med service på en flygplats.

Utbilda dig till flyg- eller helikoptermekaniker på gymnasiet, och vidare till flyg- eller helikoptertekniker på Yrkeshögskolan. Få jobb i en högteknologisk framtidsbransch med goda möjligheter till utveckling och jobb utomlands. I flygbranschen kan du även arbeta som plåtslagare, med el och lackering eller med komponenter i en underhållsverkstad. Som flygplatstekniker är du den som ser till att allt på flygplatsen fungerar.

Det här är yrken som passar dig som:

  • har bra tålamod och tycker om att ta ansvar
  • gillar teknik och är noggrann
  • vill arbeta både självständigt och i team med andra
  • vill få möjlighet att arbeta internationellt
  • gillar flygbranschen
Elvira bytte bana och hittade lugnet i en flygteknisk verkstad

Efter föräldraledigheten bestämde sig Elvira Sandin för att byta yrke. Hon lämnade kontorslivet och satsade på att bli flygtekniker.

Nu gör hon praktik på en helikopterverkstad – och är så glad över att hon tog steget.

-Det blir bara roligare och jag märker att det här arbetssättet passar mig, säger hon.

Läs mer

Inspektion av säkerhetsbälten och landställ, funktionstest av nödsändare och reparation av mindre sprickor. Det är en vanlig dag på helikopterbolaget Kallax flyg, där Elvira Sandin gör sin sex veckor långa praktik.

-Teorin har också gått bra men det är nu när jag har praktik som det har blivit riktigt roligt. Det känns som ett arbetssätt som passar mig och ingen dag är den andra lik.

Framför allt gillar hon att det är tydligt vad som förväntas och att man inte ska stressa sig igenom arbetsuppgifterna.

-Det är skönt att man har en färdig lista på vad man ska göra, en manual att följa. Det finns alltid något att göra. Ibland kan det bli stressigt men man ska vara noggrann och saker måste få ta den tid det tar.

Lockades av det praktiska

Steget från att sitta framför en dator hela dagarna till att inspektera och reparera helikoptrar är ganska långt. Men för Elvira Sandin har det nya livet som blivande flygtekniker varit ett lyckat lappkast.

-Jag var frilansare inom digital produktion och det passade mig inte egentligen. Jag ville ha ett jobb där det finns fasta anställningar och där man får röra på sig.

Efter en flytt till Luleå för ett par år sedan, under föräldraledigheten, passade Elvira Sandin på att fundera över vad som skulle passa bättre och letade efter yrkesutbildningar.

-Jag hade ingen aning om att den här utbildningen fanns. Av en slump hittade jag den och lockades av att det var en praktisk utbildning. Och så är det lite coolt med flyg.

Vad hade du för relation till flygbranschen innan?

-Inget konkret men jag är uppvuxen i de jämtländska fjällen så jag har alltid varit fascinerad av räddningshelikoptrarna. Nu har jag varit på en kortare praktik i Östersund, där de gör tungt underhåll på ambulanshelikoptrar, det var häftigt.

Viktigt med säkerhet och noggrannhet

I Elvira Sandins klass på Nordiskt Flygteknikcentrum går det tre kvinnor och runt tjugo män. Den sneda könsbalansen är inget som stör henne.

-Jag har en supertrevlig klass och trivs bra. Det är väl tradition som gör att det ser ut så här men jag tror att vi successivt kommer att komma ifrån det.

Hon har själv ingen mekarbakgrund men är heller ingen nybörjare med verktyg.

-Jag har alltid snickrat mycket och renoverat och byggt, så rent hantverksmässigt har det gått bra.

En stor fördel med jobbet som flygtekniker är att man måste vara närvarande i nuet, har hon upptäckt.

-Man måste av säkerhetsskäl vara uppmärksam på det man gör, det går inte att distrahera sig med telefonen. Först tyckte jag att det var lite tråkigt men jag har märkt att jag har blivit lugnare och mer fokuserad, det minskar stressen, säger hon och fortsätter:

-Ingen blir väl flygtekniker för att känna mindfulness, men det är en fin bonus.

Hur ser du på framtiden?

-Först och främst ska jag söka jobb. Jag är inte så orolig över det, det verkar finnas ett stort behov. Jag skulle gärna jobba på en verkstad och få ut mitt cert. Just nu har jag småbarn så jag vill arbeta här hemma men det är inte omöjligt att jag testar att jobba utomlands längre fram.

Möt våra ambassadörer

Är du nyfiken på hur det är att gå på Flygteknikprogrammet? Följ Edna och hennes kompisar som hänger lika ofta i hangarer som i klassrum, gärna vill jobba utomlands, och som berättar om varför flygmekaniker och flygtekniker är framtidsyrken för dem.

“Jag vill göra skillnad och få fler att söka”

Namn: Edna Abdulkadir
Ålder: 18 år
Bor: Gullmarsplan, Stockholm
Gör: Går i åk 3 på Arlanda gymnasiet

Läs hela intervjun med Edna

På fritiden: Jag älskar att spela basket, och ibland gör jag naglar och fransförlängningar åt mina kompisar.

Roligast i skolan: Absolut praktikperioden. Både den praktik vi gör i teorisalarna i årskurs två, som trådlåsning och nitning, och praktiken ute på företag. Att vi verkligen får använda det vi lär oss teoretiskt i skolan och utföra service på stora flygplan.

Svårast i skolan: Vi läser också de vanliga gymnasieämnena. Fysik tycker jag är det svåraste.

Därför valde jag flygteknik: Jag blev intresserad när jag fick kika in i cockpit under en flygning då jag var 9 år. Först ville jag bli pilot, men sen berättade en lärare att man kunde läsa flygteknik på gymnasiet. Jag kollade upp utbildningen och bestämde mig för att söka.

Det gör utbildningen speciell: Att vi får se flygplanen ur ett helt annat perspektiv än när man är ute och reser, och även vara med och jobba i vardagen på Arlanda.

Det gör jag om fem år: På min utbildning blir jag flygmekaniker och min plan är att jobba som det efter gymnasiet, men om fem år hoppas jag att jag pluggar vidare till flygtekniker. Då får du mer varierade arbetsuppgifter och mer ansvar.

Om att bli TYA-ambassadör: Det ska bli jättekul att visa upp vad vi gör på utbildningen. Många kollar i sociala medier när de ska söka till gymnasiet, och mitt mål är att få in fler tjejer i yrket.

“Jag kraschade med flygsimulatorn – sedan var jag fast”

Namn: Emil Hauki.
Ålder: 18 år.
Bor: Virsbo, norr om Surahammar.
Gör: Går i åk 3 på Edströmska i Västerås.

Läs hela intervjun med Emil

På fritiden: Jag flyger i flygsimulatorn, går på gym och är med kompisar. Jag har också tagit körkort, så det blir en del bilkörning.

Roligast i skolan: Att lära mig om det jag brinner för – flygplan och hur de fungerar. Praktiken, både APL där vi får åka ut på företag, och när vi får jobba i skolans hangarer är kul. Underhåll av flygplan är roligast. Nu i trean är det gymnasiearbetet jag ser fram emot mest.

Svårast i skolan: Det är skönt att vi är klara med fysiken nu i trean. Matten och digitaltekniken är svårast nu. Digitalteknik är som ellära men lite mer avancerat.

Därför flygteknik: Det var det närmsta jag kunde komma flygplan i gymnasiet. Flygintresset kom i åttan när jag började spela datorspelet Microsoft Flight Simulator. Det var så svårt när jag spelade första gången, jag försökte starta ett flygplan men jag kraschade. Det motiverade mig att fortsätta plugga på hur det funkar. Min mamma hjälpte mig att hitta den här utbildningen och sedan kollade jag in den på gymnasiemässan.

Mest förvånande: Att vi fick börja skruva på planen så snabbt, att vi fick så mycket tillit. Jag var helt ny på att meka men lärarna var bra på att anpassa så att alla förstår.

Detta har jag lärt mig om mig själv: Att man kan mer än vad man tror och borde ha mer självförtroende än vad man har när man skruvar. Man får lära sig mycket om vilken studieteknik som funkar bäst för en också. Det har varit bra för mig.

Om fem år: Jag hoppas att jag är pilot eller går på en pilotutbildning. Jag vill framför allt bli pilot inom flygvapnet.

Att bli TYA-ambassadör: Jag hoppas kunna visa folk vad utbildningen handlar om och locka hit fler som är intresserade av flyg generellt men också om teknik och hur planen fungerar.

”Jag vill tipsa andra tjejer om Flygteknikprogrammet”

Namn: Engla Svensson.
Ålder: 18 år.
Bor: Halmstad.
Gör: Går i åk 3 på Flygteknikcentrum i Ljungbyhed.

Läs hela intervjun med Engla

På fritiden: Tränar, hänger med vänner och spelar Playstation.

Roligast i skolan: Praktiken, att få meka och byta delar på flygplanen. Och gemenskapen som uppstår på den här utbildningen, jag bor på internat och då kommer man varandra nära.

Svårast i skolan: Prov och examinationer. Men jag har bra studieteknik, så jag brukar klara mig. Flyglagstiftning med alla lagar och regler som man ska hålla koll på är svårast.

Därför valde jag Flygteknikprogrammet: Jag hade ingen erfarenhet av att meka men jag sade till min SYV att jag alltid har varit intresserad av flygplan och varit bra på teknik. Då tipsade hon mig och jag kollade lite själv och tyckte att det verkade perfekt.

Mest förvånande med studierna: Det mesta har varit som jag trodde – jättekul. Lite oväntat att vi fått se mer av den militära sidan. Det tycker jag är jätteintressant, jag kan tänka mig att jobba inom militären. Nu i trean har jag insett att jag verkligen inte kunde meka alls i början, men det har jag fått lära mig.

Detta har jag lärt mig om mig själv: Att jag är händig, bra på att meka och läsa manualer.

Om fem år: Jobbar jag på något flygbolag eller inom försvaret, gärna med Hercules-plan.

Att bli TYA-ambassadör: Det känns spännande. Jag vill gärna tipsa andra tjejer om Flygteknikprogrammet. På min skola är vi bara fyra tjejer nu totalt. Det är helt klart en speciell dynamik med så många killar, fast de är jättesnälla.

“Det är unikt att utbildningen bedrivs inne på Arlanda”

Namn: Markus Carlin.
Ålder: 18 år.
Bor: Solna.
Gör: Går åk 3 på Arlandagymnasiet.

Läs hela intervjun med Markus

Gör: Går flygteknikprogrammet, Arlanda gymnasiet, årskurs 3

På fritiden: Jag bygger en replika av en cockpit hemma som jag använder i spelet Flight Simulator. Jag beställer knappar och reglage från specialbutiker utomlands, och programmerar dem så att allt fungerar med spelet.

Roligast i skolan: Det är häftigt att vi får jobba på riktiga flygplan. Jag ser också fram emot praktiken där vi får använda oss av allt vi lärt oss teoretiskt.

Svårast i skolan: Jag tycker att matte och fysik är de svåraste ämnena.

Därför valde jag flygteknik: Jag har alltid varit intresserad av fordon och teknik och fastnade för flygplan när jag var 8 år och flög för första gången. Utbildningen kombinerar mina intressen på ett unikt sätt.

Det gör utbildningen speciell: Att den bedrivs airside ute på Arlanda. Alla som går här ska genomföra säkerhetsintervjuer, och du måste bära en badge som visar att du får vistas inne på flygplatsen.

Det gör jag om fem år: Då är jag 23 år och drömmen just nu är att bli pilot. Den här utbildningen ger mig en bra grund, och vad som än händer vill jag jobba i flygmiljö på något sätt i framtiden.

Om att bli TYA-ambassadör: Det känns väldigt roligt måste jag säga. Jag använder inte sociala medier så mycket själv, men jag hoppas att jag kan inspirera fler att söka till vårt speciella gymnasium.

“Jag vill att fler ska upptäcka den här utbildningen”

Namn: William Modig.
Ålder: 17 år.
Bor: Gotland men pluggar i Ronneby och bor på internat.
Gör: Går åk 2 på Gymnasieskolan Knut Hahn.

Läs hela intervjun med William

På fritiden: Jag kör motorcykel, spelar datorspel och hänger med vänner. Det är en bra klassammanhållning eftersom vi bor tillsammans. Jag trivs jättebra.

Roligast i skolan: Praktiklektionerna när vi får öva på trådlåsning, att inspektera flygplan, och skriva under work orders på uppgifter vi har gjort klart.

Svårast i skolan: Det är nog trådlåsningen, jag fick kämpa några lektioner för att få koll på det. Flygplansläran har vi börjat med nu i åk två och det har varit svårt men väldigt kul. Man måste verkligen hänga med.

Därför sökte jag Flygteknikprogrammet: Jag ville gå något som var teoretiskt men ändå praktiskt. Jag visste inte att Flygteknikprogrammet existerade men jag blev dels tipsad av en vän och dels fick jag ett reklamblad från skolan i Ronneby. Jag har haft lite flygintresse sedan barndomen så det kändes rätt.

Gör om fem år: Jag planerar att gå på yrkeshögskola för att bli flygtekniker. Så om fem år jobbar jag nog som flygtekniker, gärna utomlands. Längre fram vill jag bli pilot.

Om att bli TYA-ambassadör: Jag vill att fler ska upptäcka och gå den här linjen. Det behövs mycket folk inom flygbranschen, det är ett bristyrke, så det känns kul att få informera om den här roliga utbildningen.

Här finns din framtida skola!

Hitta din utbildning inom flyg- och helikopterteknik.

Sju orter med riksintag till gymnasiet och sex orter med Yrkeshögskola. Klicka på namnet för länk till skolans webbsida.

"Om du börjar en flygutbildning nu kommer du vara med om en revolution mot fossilfritt flyg"

Johan Willgard är utbildningsledare och ansvarig för flygteknikutbildningen vid Arlandagymnasiet, Aircraft Academy of Sweden.

Läs mer

Flygbranschen har drabbats hårt av pandemin, hur ser framtiden ut för de som söker flygteknikutbildningen?

– I vanliga fall finns det alltid jobb i branschen, förra våren var det helt omöjligt men det ser lite ljusare ut nu. Och ingen av våra elever som gick ut förra året är sysslolösa. De har gått till flygteknikerutbildningar, en del läser på högskola och en del har fått jobb i andra branscher.

De flesta av de som går i trean nu ser sig själva ut i yrkeslivet först om tre år efter yrkeshögskola och då ser framtiden ljusare ut. Det är tråkigt om en oro för framtiden påverkar så att man inte går på sitt intresse i gymnasievalet. Dessutom, om du börjar en flygutbildning på gymnasiet nu så kommer du vara med om en revolution inom flyget mot fossilfritt flyg.

Vad är det viktigaste för flygutbildningarna de kommande åren?

– Att hänga med in i den framtida flygbranschen. Oavsett om det är biobränsle, vätgas eller el som framtidens flyg drivs av så måste vi ställa om. Och att visa för de som står inför valet vad de ska göra i livet att vi tror på framtiden i den här branschen. Vi kommer inte att sluta resa, vi måste bara hitta nya sätt att resa med flyg.

"Vi ser en ljus framtid inom flygbranschen"
Åsa Backman, projektledare på TYA

Åsa Backman är projektledare på TYA med ansvar för flygbranschen.

Läs mer

Hur ska man se på framtiden om man är intresserad av att bli flyg- och helikoptermekaniker eller flyg- och helikoptertekniker med tanke på coronapandemins effekter på branschen?

– Jag förstår att man kan känna en oro inför framtidsutsikterna men vår uppfattning är att man kan se med tillförsikt på framtiden inom flyg – och helikopterteknik. Det tar tid att utbilda sig till en certifierad flyg- och helikoptermekaniker eller tekniker och när man är färdig kommer branschen att ha återhämtat sig och behovet av arbetskraft återigen vara stort.

Hur ser ni på kompetensbehovet i branschen inom 5-10 år och framåt?

– Vi ser att behovet av kompetens kommer att vara stort. Om man utbildar sig idag finns det inom 5-10 år mycket goda framtidsutsikter och utvecklingsmöjligheter inom flygbranschen. Innan coronapandemin slog till väntade stora pensionsavgångar inom området flyg- och helikopterteknik. Samtidigt håller branschen på att utvecklas enormt mycket mot nya tekniker och hållbara transporter. Saknas det kompetens inom flygteknik blir det en brist för hela flygbranschens framtid. En utbildning inom flygteknik kan också ge en karriär i många andra branscher som övrig industri och inom försvaret.

Varför är flyg en framtidsbransch?

– TYA är övertygade om att flyget kommer att finnas kvar. Det kommer finnas både en vilja och ett behov av att transportera både människor och varor över hela världen. Där har flyget sin givna plats. I och med att även flyget som transportsektor är inne i en stor och spännande omställning mot ökad hållbarhet så ser vi att flyget har en ljus framtid.

Hur ser möjligheterna ut att jobba internationellt i flygbranschen?

– Just flyg- och helikopterteknik har stora förutsättningar för utlandsarbete i och med att det är ett internationellt regelverk som styr. När du väl är utbildad och har dina certifikat finns det möjlighet att jobba i hela världen.

Kontaktperson

Åsa Backman

Projektledare

08-734 52 41

asa.backman@tya.se