Flyg- och helikoptermekaniker och flyg- och helikoptertekniker

Ungdomar som går Flygteknikutbildning Arlanda

Detta är Flygteknikprogrammet – fem viktiga fakta

Om du är nyfiken på teknik, framtidens transportmedel och vill jobba praktiskt med flygplan och helikoptrar finns ett givet gymnasieval: Flygteknikprogrammet.

Läs mer om yrket, vad som ingår i utbildningen och vad som väntar i framtiden

1. Detta är Flygteknikprogrammet

En gymnasieutbildning där man får chansen att bli flygmekaniker. Det kan vara bra att veta att det också finns en eftergymnasial utbildning med samma namn.

Den kan man läsa på yrkeshögskola, YH, om man vill utbilda sig vidare till flygtekniker.

Flygteknikprogrammet varvar teori med praktik. En stor del av utbildningen utförs i skolans hangarer och verkstäder. Redan under utbildningen får du jobba med flygplan, som till exempel SAAB 340.

Flygteknikprogrammet på gymnasienivå finns bara på sju platser i landet. Därför har man så kallat riksintag, vilket betyder att det inte spelar någon roll var du bor. På vissa av skolorna finns det internat.

2. Det här får du lära dig

Exakt hur undervisningen är upplagd varierar mellan olika skolor. Men generellt kan man säga att de gymnasiegemensamma ämnen som matte, svenska, religion och så vidare varvas med flygämnen. Du får bland annat lära dig om flygtekniska konstruktioner, flygfarkostens funktion, tekniskt underhåll samt teknisk felsökning och reparation.

På praktiken ute i hangaren får eleverna träna på att utföra olika arbeten på flygplanen, som exempelvis att byta däck eller inspektera motorernas inlopp. Du kommer att få erfarenhet av både kolv- och jetmotorer på flygplan likväl som på helikopter. Intern praktik och arbetsplatsförlagt lärande på lämpliga företag ingår som en del av utbildningen.

3. Detta kan du göra efter studenten

Efter godkänd utbildning och genomförda praktikår har du de kunskaper som krävs för att arbeta som flygmekaniker. Då arbetar du med bland annat underhåll och reparation av flygplans- och helikopterdelar.

Flygsäkerheten är alltid i fokus. Det innebär att det förekommer både mindre, daglig tillsyn och omfattande översyner som kan ta flera veckor.

För att arbeta som flygmekaniker krävs certifiering enligt EASA, som är EUs byrå för flygsäkerhet. Redan på skolan har du möjlighet att examineras i moduler enligt de EASA-certifikat som krävs och efter cirka ett års praktik som mekaniker på en certifierad verkstad kan du ansöka hos Transportstyrelsen om ett EASA-certifikat.

Det innebär att du kan arbeta utomlands, både inom EU och på andra håll runt om i världen, om du skulle vilja.

En del elever som har gått på Flygteknikprogrammet väljer att studera vidare på YH, för att bli flygtekniker.

5. Måste man plugga vidare?

En väldigt skön sak med att bli myndig och ta studenten är att man blir vuxen och får bestämma själv. Och nej – du måste inte. Efter gymnasiet kan du börja jobba direkt. Men du kan plugga vidare om du vill.

En viktig förändring som träder i kraft från höstterminen 2023 är nämligen att alla yrkesprogram kommer att vara högskoleförberedande.

Tidigare fick elever på yrkesprogram läsa utökat program eller använda det individuella valet eller programfördjupningen för att uppnå grundläggande behörighet.

Det kommer fortfarande att gå att välja bort den grundläggande behörigheten om man inte vill ha den.

5. Så ser framtidsutsikterna ut

Det är redan idag brist på flygteknisk personal, dessutom har vi stora pensionsavgångar framför oss, vilket gör att mycket kompetens riskerar att försvinna.

TYA har tagit fram en rapport som visar att 88 procent av de tillfrågade företagen har behov av att anställa flygmekaniker de närmaste tre åren. Flygtekniker är också väldigt efterfrågade, liksom flygplåtslagare.

För dem som har en gymnasieutbildning bakom sig är chanserna till jobb stora, och utvecklingsmöjligheterna många.

Jimmy Nordén

Flygläraren Jimmy: Ett fantastiskt yrke för teknikintresserade.

Han kom ut i arbetslivet precis efter 9/11 – vilket var en ödesdiger tid för flyget. Men Jimmy Nordén har aldrig ångrat sitt val och efter 22 år i yrket utbildar han nu framtidens flygmekaniker och-tekniker.

– De som pluggar och jobbar för det brukar lyckas men det är viktigt att man vet vad det är för utbildning man söker, säger han.

Läs resten av intervjun här

Nuförtiden är Jimmy Nordén en av instruktörerna på Edströmska i Västerås. Där finns Flygteknikprogrammet för både gymnasiet och yrkeshögskolan. Men innan dess har han bland annat drivit eget företag i branschen – en flygverkstad – och arbetat på olika företag och flygbolag både i Sverige och i Europa. Han har också avancerat och blivit teknisk chef.

– Man kan klättra långt med den här utbildningen, som också ger stora möjligheter till arbete utomlands, säger han.

Ingen dag är den andra lik.

Den första inblicken i flygbranschen fick Jimmy Nordén som liten, tack vare sin låtsasfarfar som arbetade inom flyget i Ljungbyhed.

– Jag har alltid haft ett teknikintresse och jag tyckte väl, på den tiden, att det var lite häftigt med flygplan och att vara i den miljön. När jag praoade i nian fick jag möjlighet att vara där i Ljungbyhed och senare fick jag ett sommarjobb i fyra veckor. Då kom jag in i jobbet och sedan har det bara fortsatt.

Ödet griper in

Ibland blir det dock inte som man har tänkt och när Jimmy Nordén hade studerat vidare till flygtekniker efter gymnasiet så inträffade terrorattacken mot World Trade Center den 11 september 2001, lagom till examen.

– Efter terrorattacken blev det anställningsstopp ett tag eftersom folk slutade att flyga. Men jag hade stor tur eftersom jag fick jobb på en verkstad i stället för på ett flygbolag. De hade många olika typer av flygplan och jag fick en bred erfarenhet och mycket ansvar, så det blev en väldigt bra start för mig trots allt.

Efter det har livet och karriären fört Jimmy Nordén i många olika riktningar.

– Det roligaste på den tiden var att ingen dag var den andra lik. Ibland fick man hämta passet och ge sig av till ett annat land för att hjälpa till med något flygplan som måste funka. Det var action hela tiden och jag har fått lära mig otroligt mycket längs vägen.

Viktigt med ordning och reda

En sak som dock är sig lik överallt och verkligen präglar flygbranschen handlar om att hålla ordning och reda.

– Jag gillar det väldigt mycket och för att bli bra i det här yrket måste man ha ordningssinnet med sig.

Vad ska man annars tänka på om man blir intresserad av den här utbildningen?

– Mitt budskap till ungdomar är att de ska veta vad de söker när de söker utbildning. Tag reda på så mycket information ni kan, en del tror felaktigt att man blir pilot till exempel. Jag märker ofta att det finns bristfällig information från studievägledare.

Idag undervisar Jimmy Nordén åk två och tre i flygämnena gasturbin och flyglagstiftning. Samma ämnen undervisar han också yh-eleverna i, liksom ämnet propeller.

– Jag är också kvalitetschef för skolans tillstånd som vi har gentemot Transportstyrelsen för att utbilda flygtekniker. Mitt jobb är att se till att vi efterlever de regler som styr verksamheten, de ser likadana ut i hela Europa.

“Det är mycket plugg”

Jimmy Nordén framhåller att Flygteknikprogrammet visserligen innehåller en del praktik men att det i grund och botten är en teoretisk utbildning.

– Det är mycket plugg, praktiken får man ute i arbetslivet och det måste man vara inställd på. Det krävs en hel del för att klara sig igenom utbildningen. Men det viktigaste är att man har ett genuint intresse för teknik, säger han och fortsätter:

– Jag tycker också att det är viktigt att viljan och intresset kommer från eleven själv, inte från föräldrarna, vilket vi ibland märker. Jag vill också uppmana unga att verkligen anstränga sig under utbildningstiden, ingenting kommer att bara serveras till dem. I gengäld får man ett riktigt bra yrke, som kan innehålla roliga utmaningar och variation livet ut.

Två poddavsnitt om flygteknikutbildningen och yrket

Melker 17 pluggar flygteknik: ”Jag har alltid älskat teknik”

Melker Johansson från Karlskrona valde Flygteknikprogrammet till gymnasiet och har inte ångrat sig. Gemenskapen på skolan och flygämnena var positiva överraskningar för Melker som alltid haft ett stort teknikintresse från barndomen.


Vill du ha en framtid inom flygbranschen?

Är du teknikintresserad och gillar flygplan? Då finns det stora möjligheter till spännande jobb inom flygbranschen. Det behövs flygtekniker, flygmekaniker och flygplåtslagare redan i dag och kommande pensionsavgångar kommer att göra behovet ännu större. Lyssna på flygteknikläraren Jimmy Nordén och HR-chefen Kristina Bao berätta om jobbets alla möjligheter.

Hej förälder! Här finns information om Flygteknikprogrammet

Funderar ditt barn på Flygteknikprogrammet? För den som gillar teknik, är noggrann och bra på att jobba i team är Flygteknikprogrammet ett bra gymnasieval. Det öppnar dessutom dörrar till internationella karriärmöjligheter som spänner brett över andra branscher. Och ger behörighet till högskolan för den som vill. Branschen har redan idag ett stort behov av arbetskraft och det kommer inte att minska eftersom pensionsavgångar är att vänta. En utbildning inom flyg är en bra investering i ditt barns framtid. Vill du veta mer om programmet? Kolla in filmerna nedan och artiklarna här på sidan.
Denise och Felicia

Denise och Felicia tror på en ljus framtid

Denise Fernros tågpendlar från Dalarna till gymnasiet i Västerås varje morgon. För henne är Flygteknikprogrammet ett steg på vägen till drömmen om att bli ingenjör.

– Jag har fått lära mig att bli mer noggrann och hur jag fungerar i svåra situationer, säger hon.

Varje morgon klockan 05.00 ringer klockan hemma i Söderbärke, en by som tillhör Smedjebackens kommun i Dalarna. Resan till Edströmska gymnasiet i Västerås tar 1 timme och 40 minuter. Men Denise Fernros klagar inte.

– Enda gången det är jobbigt att pendla är när tågen inte går eller när de blir försenade. Men annars går det hyfsat bra. Vi är tre stycken från klassen som åker samma tåg så vi kan hjälpa varandra med skolarbeten eller bara sitta och prata.

Läs hela intervjun med Denise och Felicia

Kul i hangaren

Denise Fernros går andra året och har hängt i garaget i sitt föräldrahem och mekat så länge hon kan minnas. Hon uppskattar all den praktiska undervisningen i skolan.

– Det är kul när vi får vara ute i hangarerna och verkstäderna. Det är också roligt när de provkör SK 60:n (ett tvåmotorigt skolflygplan, som har varit stommen i all flygträning för piloter inom Försvarsmakten sedan 1960-talet).

Hon sökte Flygteknikprogrammet för de goda möjligheterna i arbetslivet, både inom flyg och i andra yrken.

– Om man vill bli flygmekaniker eller tekniker är det en jättebra utbildning. Men min personliga dröm är att så småningom plugga vidare och bli ingenjör.

Noggrannhet och säkerhet

Det är viktigt att vara organiserad och ha koll på verktygen, det är ett budskap som förmedlas dagligen av lärarna. På Edströmska gymnasiet ligger var sak på sin plats. Det är förstås av praktiska skäl. Men också för att noggrannhet är avgörande ur ett säkerhetsperspektiv. Om man reparerar flygplan och helikoptrar får ingenting gå fel.

– Man får lära sig saker här som man inte kunde ha lärt sig någon annanstans. Inte bara flygkunskap utan även om hur man blir mer noggrann och hur man fungerar i svåra situationer, säger Denise Fernros.

Vill jobba med flygplan

Felicia Blom tredje året i samma skola som Denise Fernros. Hon hade ingen större erfarenhet av att meka innan hon började på gymnasiet och sökte Flygteknikprogrammet främst för att hon gillade blandningen av teori och praktik.

– Jag ville inte gå en linje som bara var teoretisk, som samhälle eller natur. Och jag visste att jag ville jobba med flyg när jag blev vuxen. Inte för att jag egentligen är superintresserad av flygplanen i sig, mer av själva jobbet med dem.

Felicia Blom flyttade hemifrån när hon började på gymnasiet. Flyttlasset gick från Tåsjö, som ligger i Ångermanland och även gränsar till Lappland, till Västerås. Där bor hon nu inneboende i ett stort hus.

– Det är kul att få bo på egen hand och vara mer självständig men det är såklart jobbigt att bo så långt ifrån familjen, 120+ mil tur och retur är inte direkt en resa man kan ta på en helg.

Ser ljust på framtiden

Det Felicia Blom har tyckt mest om i utbildningen har varit kompositkurserna.

– Det är jätteintressant och komposit är verkligen något som jag kan tänka mig att jobba med i framtiden.

Hon är absolut öppen för att testa att jobba utomlands efter utbildningen och ser allmänt ljust på framtiden.

– Jag tror att det finns bra möjligheter till jobb. Man kan ju också utbilda sig vidare. Om tio år tror jag att jag jobbar som flygplanstekniker eller kanske med helikoptrar.

Två tjejer som går flygteknikprogrammet

 

 

Ungdomar vid flygplansmotor Flygteknikutbildning Arlanda

Drömjobbet för den som är nyfiken, noggrann och händig

Många som pluggar på Flygteknikprogrammet ser kanske vidare studier till flygtekniker framför sig. Men den som tar examen har kompetens att få jobb direkt – som flygmekaniker.

-Jag vill verkligen lyfta fram mekanikerna. De utför ett väldigt viktigt jobb som branschen har stort behov av, säger Kristina Bao på ST Engineering Aerospace Solutions.

Läs hela intervjun med Kristina Bao

I jobbet som HR-chef möter Kristina Bao många flygmekaniker ute i den stora, luftiga hangaren och i verkstäderna i Arlandastad strax utanför Stockholm.

Men inte lika många som hon skulle vilja. Behovet av arbetskraft är skriande stort.

-Vi är ett specialiserat företag och våra mekaniker är oerhört skickliga. De jobbar mest med de flygplanskomponenter som sitter runt motorerna och delar av vingarna. Vi skulle behöva anställa fler men det är svårt att hitta kvalificerade sökande, säger Kristina Bao och fortsätter:

-Den kategorin som är mest åtråvärd hos oss är mekaniker med plåtslagarprofil. Vi jobbar med plåt men också med komposit. Det är ett framtidsmaterial inom flyget.

Brist på flygteknisk personal

Brist på flygteknisk personal är ingenting unikt för ST Engineering Aerospace Solutions. Så ser det ut generellt i flygbranschen. Det finns drygt 40 certifierade underhållsverkstäder i Sverige, och antalet flygmekaniker och flygtekniker ligger på runt 2,000 totalt. Många lämnade yrket under pandemin och framöver väntar pensionsavgångar.

Enligt en undersökning som TYA har gjort (Trendindikatorn Flyg 2022) uppger 88 procent av företagen att de har behov av att anställa flygmekaniker de närmaste tre åren. 74 procent planerar att nyrekrytera flygtekniker under samma period. 75 procent av företagen uppger att de har svårt att rekrytera flygplåtslagare. Samtidigt upplever 55 procent av företagen ett underskott på tillgänglig personal.

Kristina Bao klarar just nu sin bemanning genom inhyrda konsulter från olika håll i världen. Men hon skulle gärna anställa fler nyutexaminerade studenter.

-Jag tror att skolorna har ett viktigt jobb här, om att informera ordentligt om just mekanikeryrket, så att det inte bara blir fokus på flygteknikerna. En duktig elev som kommer till oss från gymnasiet har en mekanikernivå som gör det enkelt att fortsätta att lära upp vederbörande.

Efterfrågad och specifik kompetens

Egenskaper som Kristina Bao och hennes kollegor i branschen letar efter både när det gäller mekaniker och flygplåtslagare handlar om att man ska vara intresserad av jobbet, nyfiken på att lära sig mer samt ha det “rätta handlaget”.

-Det finns en stor del av hantverk i jobbet. Speciellt inom plåtslageri eller som kompositmekaniker, där handlar det mycket om att ha en känsla i händerna. Många som är lite konstnärligt lagda jobbar otroligt bra med både målning och lackering av de här komponenterna.

Kristina Bao hoppas på en utveckling där fler motiverade elever i åk 3 söker sig till hennes och andras mekaniska verkstäder för att arbeta efter skolan.

-De som kommer från gymnasiet kommer vi att lära upp på plats, det kan ta lång tid innan du får jobba självständigt på grund av stränga regelverk inom flyget. Men du får en väldigt specifik kompetens som är efterfrågad över hela världen, samtidigt som du gör en stor insats för flygsäkerheten globalt.

Kristina Bao

Flygplansnos

Fem anledningar till att Flygteknikprogrammet är ett framtidsval

För den som gillar teknik, är noggrann och bra på att jobba i team är Flygteknikprogrammet ett bra gymnasieval. Branschen har redan idag ett stort behov av arbetskraft och det kommer inte att minska eftersom pensionsavgångar är att vänta.

Fem anledningar att välja flygteknikutbildningen

Här är fem anledningar till att en utbildning inom flyg är en bra investering i ditt barns framtid:

  1. Mångsidigheten i utbildningen är stor.
    Efter gymnasiet kan man titulera sig flygmekaniker och det är ett ansvarsfullt jobb med många olika uppgifter. Man kan exempelvis arbeta med underhåll, tillsyn, reparation och utveckling.
  2. Man får arbeta med ny teknik.
    Flygbranschen är en högteknologisk bransch. Mycket är på gång inför framtiden och för den teknikintresserade finns goda möjligheter att få vara visionär!
  3. Bra karriärvägar
    Flygteknik på gymnasienivå ger högskolebehörighet. Exempelvis kan man plugga vidare på yrkeshögskola och bli flyg- och helikoptertekniker. Vill man så finns det också möjligheter att bli flygtekniker inom Försvarsmakten och att bli flygingenjör på högskolenivå.
  4. Behovet är stort.
    Det är redan idag brist på flygteknisk personal. Det är en oumbärlig yrkesgrupp som möjliggör att flygplan och helikoptrar kan lyfta. Motiverade, duktiga unga personer med gymnasiekompetens kommer att bli varmt mottagna på arbetsmarknaden.
  5. Möjligheter till arbete internationellt.
    En stor fördel är att flygbranschen är global. För den som är intresserad av att testa att jobba i något annat land så finns stora chanser att vidga vyerna efter studenten.
Flygmekaniker och flygtekniker. En högteknologisk framtidsbransch.

För dig som älskar teknik och utmaningar så är den här branschen för dig. Möjligheterna är oändliga. En utbildning inom flygteknik öppnar upp mängder av karriärmöjligheter över hela världen.

Se film om flygteknik med helikoptrar

Se film om flygplåtslagare

David Petersson som studerat till flygmekaniker på gymnasiet menar med ett flygplan.

Bli flygplansmekaniker – och helikoptermekaniker

Som flygmekaniker arbetar du på ett flygbolag eller i en fristående underhållsverkstad. Flygmekaniker arbetar i huvudsak med tillsyn, service och rutinarbeten på både flygplan och helikoptrar. Som certifierad flygmekaniker kan du även jobba utomlands.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • underhåll och reparationer
  • mindre tillsyn av motor, luftintag, bromsar och däck
  • fylla på bränsle och syrgas, före och efter flygning

Du kan välja att läsa till flyg- eller helikoptermekaniker på gymnasieskolans flygteknikutbildning. Efter gymnasieexamen kan du börja arbeta som mekaniker.
Efter cirka 1 års praktik som mekaniker på en certifierad verkstad kan du ansöka hos Transportstyrelsen om ett certifikat som gäller i hela Europa och stora delar av övriga världen.

Aircraft Maintenance Hangar Where New Airplane is Toed by a Push

Bli flygplanstekniker – och helikoptertekniker

För att bli flygtekniker behöver du särskild gymnasiebehörighet och läsa vidare två år på Yrkeshögskolans flygteknikerprogram. En flygtekniker arbetar precis som mekanikern med underhåll, tillsyn och reparationer men flygteknikern har större ansvar och utför mer avancerade uppgifter.

Vanliga arbetsuppgifter är:

  • underhåll och tillsyn
  • reparationer av flygplan, helikoptrar och flygplansmotorer
  • nytillverkning av flygplan och flygmotorer
  • felsökningar, inspektioner och kontroller

Vill du läsa till flyg- eller helikoptertekniker så kan du välja att göra det på två sätt:

  • Du läser på Yrkeshögskolans flygteknikerprogram 2 år
  • Du läser distansstudier själv och tentar av

För att bli certifierad flygtekniker kräver Transportstyrelsen cirka två års betald praktik, som genomförs som flygmekaniker. Efter det kan certifikat sökas som gäller i hela Europa och stora delar av världen.

För båda alternativ krävs praktik under tiden.

Behörighet till flygteknikerprogrammet

Grundläggande behörighet

Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:

  1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan. Till detta räknas bland annat Flygteknikutbildningen på gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
  2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1 ovan.
  3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
  4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

Särskilda förkunskaper/villkor

Kurser

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

Teoretiska kurser som finns på fler program

  • Engelska 6, 100p
  • Matematik 2, 100p
  • Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p
  • Fysik 1a/A eller Naturkunskap 1a/A

För att bli certifierad flygtekniker kräver Transportstyrelsen ytterligare cirka två års praktik, som vanligen genomförs som fIygmekaniker. Oftast får man lön under ”praktiktiden”.

Här finns din framtida skola!

Hitta din utbildning inom flyg- och helikopterteknik.

Sju orter med riksintag till gymnasiet och sex orter med Yrkeshögskola. Klicka på namnet för länk till skolans webbsida.

Dela