Flygmekaniker och flygtekniker – utbildningen som kan lyfta flera ton upp i luften in i framtiden. Samt flygplatstekniker – där man får arbeta med service på flygplatsen.
I en högteknologisk framtidsbransch, med goda möjligheter till utveckling, där det även finns möjligheter att arbeta utomlands kan man titta närmare på flygteknikutbildningen på gymnasieskolan och vidareutbildning till flygtekniker på Yrkeshögskolan!
Det här yrket passar den som:
- har gott tålamod och tycker om att ta ansvar
- gillar teknik
- vill arbeta både självständigt och i team med andra
- vill få möjlighet att arbeta internationellt
Möt våra ambassadörer
Är du nyfiken på hur det är att gå på Flygteknikprogrammet? Följ Edna och hennes kompisar som hänger lika ofta i hangarer som i klassrum, gärna vill jobba utomlands, och som berättar om varför flygmekaniker och flygtekniker är framtidsyrken för dem.
“Jag vill göra skillnad och få fler att söka”
Namn: Edna Abdulkadir
Ålder: 18 år
Bor: Gullmarsplan, Stockholm
Gör: Går i åk 3 på Arlanda gymnasiet
Läs hela intervjun med Edna
På fritiden: Jag älskar att spela basket, och ibland gör jag naglar och fransförlängningar åt mina kompisar.
Roligast i skolan: Absolut praktikperioden. Både den praktik vi gör i teorisalarna i årskurs två, som trådlåsning och nitning, och praktiken ute på företag. Att vi verkligen får använda det vi lär oss teoretiskt i skolan och utföra service på stora flygplan.
Svårast i skolan: Vi läser också de vanliga gymnasieämnena. Fysik tycker jag är det svåraste.
Därför valde jag flygteknik: Jag blev intresserad när jag fick kika in i cockpit under en flygning då jag var 9 år. Först ville jag bli pilot, men sen berättade en lärare att man kunde läsa flygteknik på gymnasiet. Jag kollade upp utbildningen och bestämde mig för att söka.
Det gör utbildningen speciell: Att vi får se flygplanen ur ett helt annat perspektiv än när man är ute och reser, och även vara med och jobba i vardagen på Arlanda.
Det gör jag om fem år: På min utbildning blir jag flygmekaniker och min plan är att jobba som det efter gymnasiet, men om fem år hoppas jag att jag pluggar vidare till flygtekniker. Då får du mer varierade arbetsuppgifter och mer ansvar.
Om att bli TYA-ambassadör: Det ska bli jättekul att visa upp vad vi gör på utbildningen. Många kollar i sociala medier när de ska söka till gymnasiet, och mitt mål är att få in fler tjejer i yrket.
“Jag kraschade med flygsimulatorn – sedan var jag fast”
Namn: Emil Hauki.
Ålder: 18 år.
Bor: Virsbo, norr om Surahammar.
Gör: Går i åk 3 på Edströmska i Västerås.
Läs hela intervjun med Emil
På fritiden: Jag flyger i flygsimulatorn, går på gym och är med kompisar. Jag har också tagit körkort, så det blir en del bilkörning.
Roligast i skolan: Att lära mig om det jag brinner för – flygplan och hur de fungerar. Praktiken, både APL där vi får åka ut på företag, och när vi får jobba i skolans hangarer är kul. Underhåll av flygplan är roligast. Nu i trean är det gymnasiearbetet jag ser fram emot mest.
Svårast i skolan: Det är skönt att vi är klara med fysiken nu i trean. Matten och digitaltekniken är svårast nu. Digitalteknik är som ellära men lite mer avancerat.
Därför flygteknik: Det var det närmsta jag kunde komma flygplan i gymnasiet. Flygintresset kom i åttan när jag började spela datorspelet Microsoft Flight Simulator. Det var så svårt när jag spelade första gången, jag försökte starta ett flygplan men jag kraschade. Det motiverade mig att fortsätta plugga på hur det funkar. Min mamma hjälpte mig att hitta den här utbildningen och sedan kollade jag in den på gymnasiemässan.
Mest förvånande: Att vi fick börja skruva på planen så snabbt, att vi fick så mycket tillit. Jag var helt ny på att meka men lärarna var bra på att anpassa så att alla förstår.
Detta har jag lärt mig om mig själv: Att man kan mer än vad man tror och borde ha mer självförtroende än vad man har när man skruvar. Man får lära sig mycket om vilken studieteknik som funkar bäst för en också. Det har varit bra för mig.
Om fem år: Jag hoppas att jag är pilot eller går på en pilotutbildning. Jag vill framför allt bli pilot inom flygvapnet.
Att bli TYA-ambassadör: Jag hoppas kunna visa folk vad utbildningen handlar om och locka hit fler som är intresserade av flyg generellt men också om teknik och hur planen fungerar.
”Jag vill tipsa andra tjejer om Flygteknikprogrammet”
Namn: Engla Svensson.
Ålder: 18 år.
Bor: Halmstad.
Gör: Går i åk 3 på Flygteknikcentrum i Ljungbyhed.
Läs hela intervjun med Engla
På fritiden: Tränar, hänger med vänner och spelar Playstation.
Roligast i skolan: Praktiken, att få meka och byta delar på flygplanen. Och gemenskapen som uppstår på den här utbildningen, jag bor på internat och då kommer man varandra nära.
Svårast i skolan: Prov och examinationer. Men jag har bra studieteknik, så jag brukar klara mig. Flyglagstiftning med alla lagar och regler som man ska hålla koll på är svårast.
Därför valde jag Flygteknikprogrammet: Jag hade ingen erfarenhet av att meka men jag sade till min SYV att jag alltid har varit intresserad av flygplan och varit bra på teknik. Då tipsade hon mig och jag kollade lite själv och tyckte att det verkade perfekt.
Mest förvånande med studierna: Det mesta har varit som jag trodde – jättekul. Lite oväntat att vi fått se mer av den militära sidan. Det tycker jag är jätteintressant, jag kan tänka mig att jobba inom militären. Nu i trean har jag insett att jag verkligen inte kunde meka alls i början, men det har jag fått lära mig.
Detta har jag lärt mig om mig själv: Att jag är händig, bra på att meka och läsa manualer.
Om fem år: Jobbar jag på något flygbolag eller inom försvaret, gärna med Hercules-plan.
Att bli TYA-ambassadör: Det känns spännande. Jag vill gärna tipsa andra tjejer om Flygteknikprogrammet. På min skola är vi bara fyra tjejer nu totalt. Det är helt klart en speciell dynamik med så många killar, fast de är jättesnälla.
“Det är unikt att utbildningen bedrivs inne på Arlanda”
Namn: Markus Carlin.
Ålder: 18 år.
Bor: Solna.
Gör: Går åk 3 på Arlandagymnasiet.
Läs hela intervjun med Markus
Gör: Går flygteknikprogrammet, Arlanda gymnasiet, årskurs 3
På fritiden: Jag bygger en replika av en cockpit hemma som jag använder i spelet Flight Simulator. Jag beställer knappar och reglage från specialbutiker utomlands, och programmerar dem så att allt fungerar med spelet.
Roligast i skolan: Det är häftigt att vi får jobba på riktiga flygplan. Jag ser också fram emot praktiken där vi får använda oss av allt vi lärt oss teoretiskt.
Svårast i skolan: Jag tycker att matte och fysik är de svåraste ämnena.
Därför valde jag flygteknik: Jag har alltid varit intresserad av fordon och teknik och fastnade för flygplan när jag var 8 år och flög för första gången. Utbildningen kombinerar mina intressen på ett unikt sätt.
Det gör utbildningen speciell: Att den bedrivs airside ute på Arlanda. Alla som går här ska genomföra säkerhetsintervjuer, och du måste bära en badge som visar att du får vistas inne på flygplatsen.
Det gör jag om fem år: Då är jag 23 år och drömmen just nu är att bli pilot. Den här utbildningen ger mig en bra grund, och vad som än händer vill jag jobba i flygmiljö på något sätt i framtiden.
Om att bli TYA-ambassadör: Det känns väldigt roligt måste jag säga. Jag använder inte sociala medier så mycket själv, men jag hoppas att jag kan inspirera fler att söka till vårt speciella gymnasium.
“Jag vill att fler ska upptäcka den här utbildningen”
Namn: William Modig.
Ålder: 17 år.
Bor: Gotland men pluggar i Ronneby och bor på internat.
Gör: Går åk 2 på Gymnasieskolan Knut Hahn.
Läs hela intervjun med William
På fritiden: Jag kör motorcykel, spelar datorspel och hänger med vänner. Det är en bra klassammanhållning eftersom vi bor tillsammans. Jag trivs jättebra.
Roligast i skolan: Praktiklektionerna när vi får öva på trådlåsning, att inspektera flygplan, och skriva under work orders på uppgifter vi har gjort klart.
Svårast i skolan: Det är nog trådlåsningen, jag fick kämpa några lektioner för att få koll på det. Flygplansläran har vi börjat med nu i åk två och det har varit svårt men väldigt kul. Man måste verkligen hänga med.
Därför sökte jag Flygteknikprogrammet: Jag ville gå något som var teoretiskt men ändå praktiskt. Jag visste inte att Flygteknikprogrammet existerade men jag blev dels tipsad av en vän och dels fick jag ett reklamblad från skolan i Ronneby. Jag har haft lite flygintresse sedan barndomen så det kändes rätt.
Gör om fem år: Jag planerar att gå på yrkeshögskola för att bli flygtekniker. Så om fem år jobbar jag nog som flygtekniker, gärna utomlands. Längre fram vill jag bli pilot.
Om att bli TYA-ambassadör: Jag vill att fler ska upptäcka och gå den här linjen. Det behövs mycket folk inom flygbranschen, det är ett bristyrke, så det känns kul att få informera om den här roliga utbildningen.
Inriktningar
- Flygmekaniker och flygtekniker arbetar bland annat med underhåll, tillsyn och reparationer av flygplan, helikoptrar och dess komponenter. Jobben finns hos de civila flyg- och helikopterbolagen, Försvarsmakten, inom flygindustrin eller på fristående flygtekniska verkstäder. Skillnaden mellan flygmekaniker och flygtekniker är att tekniker har längre utbildning och får ta ett större ansvar i arbetet.
- Man kan också välja att arbeta som plåtslagare där arbetsuppgifterna varierar från mindre reparationer på komponenter till större arbeten på både flygplan och helikoptrar. Det förekommer även nytillverkning av plåtdetaljer efter ritning och ingår arbeten med kompositmaterial.
- Om man är intresserad av el och hydraulik kan man arbeta med detta som mekaniker och tekniker, men också läsa till El- och avioniktekniker på Yrkeshögskolan.
- Som flygplatstekniker ansvarar man för att allt fungerar på flygplatsen. Det kan handla om att kontrollera säkerheten, tanka, lasta och lossa flygplan.
Gå direkt till:
Flygplansmekaniker – och helikoptermekaniker
Som flygmekaniker arbetar man på ett flygbolag eller i en fristående underhållsverkstad. Flygmekaniker arbetar i huvudsak med tillsyn, service och rutinarbeten på både flygplan och helikoptrar. Som certifierad flygmekaniker kan man även jobba utomlands.
Vanliga arbetsuppgifter är:
- underhåll och reparationer
- mindre tillsyn av motor, luftintag, bromsar och däck
- fylla på bränsle och syrgas, före och efter flygning
Man kan välja att läsa till flyg- eller helikoptermekaniker på gymnasieskolans flygteknikutbildning. Efter gymnasieexamen kan man börja arbeta som mekaniker.
Efter cirka 1 års praktik som mekaniker på en certifierad verkstad kan man ansöka hos Transportstyrelsen om ett certifikat som gäller i hela Europa och stora delar av övriga världen.
Bli flygplanstekniker – och helikoptertekniker
För att bli flygtekniker behövs en särskild gymnasiebehörighet samt att läsa vidare två år på Yrkeshögskolans flygteknikerprogram. En flygtekniker arbetar precis som mekanikern med underhåll, tillsyn och reparationer men flygteknikern har större ansvar och utför mer avancerade uppgifter.
Vanliga arbetsuppgifter är:
- underhåll och tillsyn
- reparationer av flygplan, helikoptrar och flygplansmotorer
- nytillverkning av flygplan och flygmotorer
- felsökningar, inspektioner och kontroller
Vill man läsa till flyg- eller helikoptertekniker så finns det två vägar att välja på:
- Man läser på Yrkeshögskolans flygteknikerprogram 2 år
- Man läser distansstudier själv och tentar av
För att bli certifierad flygtekniker kräver Transportstyrelsen cirka två års betald praktik, som genomförs som flygmekaniker. Efter det kan certifikat sökas som gäller i hela Europa och stora delar av världen.
För båda alternativ krävs praktik under tiden.
Behörighet till flygteknikerprogrammet
Grundläggande behörighet
Man är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande:
- Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan. Till detta räknas bland annat Flygteknikutbildningen på gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
- Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1 ovan.
- Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
- Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Särskilda förkunskaper/villkor
Kurser
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Teoretiska kurser som finns på fler program
- Engelska 6, 100p
- Matematik 2, 100p
- Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p
- Fysik 1
För att bli certifierad flygtekniker kräver Transportstyrelsen ytterligare cirka två års praktik, som vanligen genomförs som fIygmekaniker. Oftast får man lön under ”praktiktiden”.
Michael McKenna: Därför är flygplåtslagare mitt drömyrke
Jobbet som flygplåtslagare har tagit Michael McKenna ut i världen. Hans kompetens är enormt efterfrågad – inte minst här i Sverige. Dessutom har han gjort karriär utan någon lång och dyr utbildning.
Han är inte överdrivet intresserad av flygplan. Faktum är att Michael McKenna inte ens gillar att flyga. Däremot har han alltid gillat att jobba med händerna, bygga och se hur något kan skapas från ingenting. Detsamma verkar gälla för många av arbetskompisarna på golvet på ST Engineering Aerospace Solutions, som ligger ett stenkast från Arlanda utanför Stockholm. Det är en mekanisk verkstad där man reparerar och underhåller flygplansdelar eller flygplanskomponenter som det egentligen kallas.
Goda karriärmöjligheter
Michael McKenna lyfter fram tre anledningar till varför han älskar sitt jobb. För det första är det varierande.
– Man får arbeta på alla typer av flygplan, stora som små och även på helikoptrar.
För det andra kan man ta chansen att arbeta på olika ställen i världen.
– Jag har jobbat så långt borta som i Colombia och över hela Europa. Behovet finns och jobbet och materialen är desamma överallt.
Den tredje anledningen till att Michael McKenna älskar sitt jobb handlar om de goda karriärmöjligheterna.
– Det finns många olika vägar att gå inom flygbranschen och det går definitivt att göra karriär utan att lägga tid och pengar på en lång universitetsutbildning.
Michael McKenna är i dag produktionschef men karriären startade 1994 på irländska Shannon Aerospace, som är en del i Lufthansa Group, ett nätverk av verkstäder med tillhörande utbildningar.
– Det var egentligen lite slumpartat att jag kom in i det här yrket. Jag bodde på Irland och hade väl ingen särskild målbild men så började jag på Lufthansa och det har jag aldrig ångrat, säger Michael McKenna.
Eftertraktade på arbetsmarknaden
Inom flygbranschen råder det brist på både flygtekniker och flygmekaniker. Men allra mest eftertraktade är just flygplåtslagare. I en undersökning som TYA har gjort (Trendindikatorn Flyg 2022) framgår det att 75 procent av de tillfrågade företagen upplever en brist på flygplåtslagare. Ett problem är att det inte finns någon regelrätt utbildning i Sverige. Men en bra grund är att gå Flygteknikprogrammet på gymnasiet. Har man det rätta handlaget så kan man efter det bli upplärd på ett företag som ST Engineering. Enligt HR-chefen Kristina Bao är det också ett stort plus om man gillar att mecka och kanske redan jobbar med komposit, plåt, målning och lackering.
– Då skulle man kunna lära sig att bli plåtslagare. Vuxna som har någon form av mekanisk erfarenhet har en jättemöjlighet att utbildas. De kan träna upp en hantverksskicklighet och göra en stor insats för flygsäkerheten i världen.
Bli flygplåtslagare
Plåtslagare är en inriktning som inte kräver någon specifik utbildning, även om det är en stor fördel att vara flyg- eller helikoptermekaniker i grunden. Det finns flera sätt att komma in i yrket. Den vanligaste är att en flygmekaniker eller flygtekniker visar gott handlag med plåtarbeten och lär sig hantverket på arbetsplatsen. Man kan också söka sig till detta jobb om man har erfarenhet från närliggande yrken, som plåtslagare, finsnickare eller verkstadsmekaniker. Det är viktigt att man är noggrann, fingerfärdig och kan läsa ritningar. Arbete med kompositmaterial förekommer också alltmer.
Vanliga arbetsuppgifter är:
- nitning och borrning
- reparationer av plåtskador
- nytillverkning efter ritning
- bockning av plåt, svetsning och lödning
Det finns ingen specifik flygplåtslagarutbildning i Sverige i dag. Flygteknikutbildningen på gymnasiet går igenom grunderna i plåtslageri, men hantverket lär man sig när man kommer ut i arbetslivet.
Bli El- och avioniktekniker
Att arbeta med el och avionik i flygbranschen innebär allt från enklare reparationer och installationer till mer komplicerade uppgifter. Arbetet sker ofta i trånga utrymmen som hjulbrunnar och maskinutrymmen. Det är viktigt att man kan jobba både självständigt och i samarbete med andra, att man är noggrann och förstår vikten av kvalitet och säkerhet.
Vanliga arbetsuppgifter är:
- Felsökning
- Underhåll av kablage
- Installation av elsystem
- Arbete med flyginstrument
Man lär sig grunderna om el och avionik på flygteknikutbildningen på gymnasiet. Vill man bli certifierad tekniker ska man gå Yrkeshögskolans program till El- och avioniktekniker.
Bli flygplatstekniker
Att arbeta som flygplatstekniker innebär ett ansvar för att allt fungerar på flygplatsen och att passagerarna får en säker flygtur.
Vanliga arbetsuppgifter är:
- kontrollera säkerhet
- lastning och lossning av flygplan
- vinterfälthållning av bana och plattor
- beredskap att släcka bränder och rädda liv
För att bli flygplatstekniker väljer man en transportutbildning på gymnasiets fordon- och transportprogram. Där lär man sig också om transporter av gods, transportsystem och logistik. Under kurserna erbjuds du möjlighet att ta B-körkort och C-körkort, yrkesförarbevis (YKB) och får dessutom utbildning i hjullastare och truck. Utbildningen ger en bred kompetens som gör elven anställningsbar över hela världen. Flygplatsteknikutbildningen är riksrekryterande och finns på Tegelbruksskolan i Klippan och på Timrå gymnasium.
Studieupplägg/kunskap efter examen
Studierna ger kunskap om olika arbetsområden på en flygplats och förmåga att utföra de olika arbetsuppgifterna på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Flygplatsens fordon ska kunna framföras på rätt sätt. Likaså krävs en förståelse av hur verksamheten påverkar miljön på och runt en flygplats.
Eleverna har möjlighet att utveckla kunskaper om de nationella och internationella regelverk som styr verksamheten, och förmåga att arbeta utifrån dessa. Arbetet kräver en förmåga att skapa goda relationer med kunder och medarbetare, samt förmåga att kommunicera på det sätt yrket kräver, på både svenska och engelska.
Utbildningen omfattar även transporter av gods, transportsystem och logistik. Under kurserna erbjuds möjlighet att ta B-körkort och C-körkort, yrkesförarbevis (YKB) och utbildning i hjullastare och truck.
Utbildningen finns idag på två orter – Timrå i norr och Klippan i söder. Båda skolorna har riksintag, vilket innebär att alla kan söka till programmen, oavsett var man bor i landet
Hitta gymnasieskola med flygteknikutbildning
På denna karta ser du gymnasieutbildningarna med flygteknik på schemat. Klicka på namnet för länk till skolans webbsida.
-
Arvidsjaur
-
-
-
Luleå
-
-
-
Sigtuna/Arlanda
-