Sociala medier är ett av de mest effektiva sätten att nå ungdomar. Men det gäller att ha en plan för hur de olika kanalerna ska användas och vilka slags inlägg som ska finnas i respektive kanal.
En bra strategi bygger på en medvetenhet. Därför är det bra att regelbundet avsätta tid för att gå igenom vad som har fungerat bra hittills, fråga eleverna om deras åsikter, göra en enkel punktlista med en översiktlig plan samt utse ansvariga för respektive innehåll. Googla gärna för inspiration, tips och guider.
Tänk på att sprida samma innehåll i flera kanaler, inklusive skolans hemsida!
Bilder
För att lyckas i sociala medier krävs bilder och filmer. Kvaliteten på bilderna är viktig, men känslan betyder ännu mer. Det ska kännas positivt och äkta, med människor och lite ”action”. En bild på en stillastående bil måste vara något alldeles extra om den ska platsa i sociala medier, men en bild på en person som kör lastbil är förmodligen bra.
Bilder med människor är ofta attraktiva och väcker intresse. Här måste man ta EU:s dataskyddsregler GDPR i beaktande och se till att få ett skriftlig medgivande från den person som är med på bild.
Bilder på Instagram ska komplettera varandra, eftersom besökaren ser hela bildflödet. Det ska finnas en tanke, samtidigt som en variation av bilder väcker nyfikenhet.
Filmer
Filmer är mycket effektiva i sociala medier. Även här gäller hög bildkvalitet, en äkta och positiv känsla, människor och att det händer saker. Det mesta som kopplas till bilar kan göras intressant, till exempel ett arbetsmoment, en körsekvens eller en lastsäkring. På Instagram får filmer vara max 60 sekunder, men många tappar intresset långt tidigare. Håll därför filmerna korta, mellan 20 och 30 sekunder är optimalt. Tänk på att inläggen helst ska kunna förstås även utan ljud. På Youtube kan längre välgjorda och genomtänkta filmer fungera.
Budskap
Varje inlägg ska endast innehålla ett tydligt budskap eller ämne. Undvik extra tillägg som gör inlägget otydligt eller till och med ointressant. Det bör också finnas en tydlig uppmaning i varje inlägg, till exempel ”Sök Transportprogrammet på A-skolan” eller ”Se mer om Transportprogrammet på skolanshemsida.se”. Korta koncisa budskap fungerar bäst.
Vilka sociala medier ska man välja?
Facebook, Instagram och Snapchat passar bra för marknadsföring av programmet. Ungdomar finns även på KiK och Twitter men de funkar sämre för marknadsföring.
Hashtags
Hashtags kan ge information och fungera som en sökfunktion, samtidigt som de ger möjlighet till ”communities”. Väl valda hashtags ger fler besökare om tagarna motsvarar det målgruppen söker på. Varning – långa sjok med massor av hashtags irriterar ofta, så välj med omsorg.
Hashtags i form av skolans och programmets namn bör vara med i alla inlägg. Fundera också på en hashtag som är ett nyckelord för branschen, yrket eller ungdomar i kommunen. Det viktiga är att den kommer upp vid väl valda sökningar och att den används konsekvent.
Hemsidan är navet
Många av inläggen i sociala medier kommer att leda besökare till skolans hemsida. Därför måste den ständigt vara uppdaterad och helst ska inläggen i sociala medier finnas även där. Facebook och andra sociala medier kan plötsligt förändra sina villkor, och med en stark egen plattform blir skolan mindre sårbar för oväntade händelser.
Annonsera på Facebook och Instagram
Annonsering i sociala medier är en effektiv metod att nå målgruppen. Grundregeln är en bra bild, kort text och ett par väl valda hashtags.
Man kan använda samma annons på Facebook och Instagram, men man får betala för båda kanalerna. På Facebook finns en länk som heter ”Skapa”. Under den finns alternativet ”annons” och där anger man vilka man vill nå, såsom ålder, geografisk plats och intressen. Kostnaden beror på flera faktorer. Antingen betalar man varje träff eller att väljer att ange ett maxbelopp för annonsen eller för kontot, det vill säga alla annonser som skolan eller programmet har på ett år. Det vanligaste är att betala varje månad med ett kontokort.
Även Snapchat ger möjligheter till annonsering.
Optimera, mät och lär
Bra, smarta sökord är viktigt för att lyckas. För när någon som är intresserad googlar, har man större möjligheter att synas. Fundera därför noga på rätt sökord, så kommer skolans och programmets hemsida, annonser och eventuella bloggar att synas när målgrupperna googlar på ordet.
Det finns gratisverktyg som kan hjälpa både att hitta populära sökord, som är relevanta för er. Här ser man också hur man kan sökordsoptimera, till exempel Adwords och Search Console.
Man lär sig genom att mäta effekterna av kommunikationen, se hur många som delar innehållet eller tar sig vidare till skolans hemsida. Det är alltid klokt att satsa på det som får bäst resultat. När det är svårt att veta vad i inlägget som gör det populärt, får man testa sig fram.
Hantera synpunkter
Om det kommer kritiska inlägg mot skolan eller annat negativt – svara snabbt, artigt och korrekt. Be om ursäkt om ni har gjort fel och berätta vad ni ska göra för att det inte ska hända igen. Spara era svar i ett separat dokument, så bygger ni upp en bank av enhetliga svar på frågor som kanske dyker upp igen.
Blockera användare som skriver hotfullt, hatiskt eller använder oacceptabla ord och uttryck. Om ni har elever som ambassadörer för skolan, säkerställ att de känner stöd vid svar på kritiska kommenterar.