Transportbranschen står stark i lågkonjunkturen
Trots utmanande tider ligger anställningsbehovet i transportbranschen kvar på höga nivåer, det visar årets Trendindikator. Branschen fortsätter att expandera och det är fortsatt stor efterfrågan på nyutbildade lastbilsförare, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA.
I TYAs färska rapport kan man spåra en tydlig oro för hur lågkonjunktur och inflation påverkar transportbranschen, men enligt statistiken är det endast en liten differens i kompetensbehovet jämfört med föregående år. Av de tillfrågade åkeriföretagen bedömer 34 procent att de kommer att anställa de kommande sex månaderna. I antal handlar det om 2 304 lastbilschaufförer inom sex månader och 4 623 förare på helåret. Det är en liten minskning i antal jämfört med 2023 då 33 procent av företagen uppgav att de planerade att anställa 2 648 lastbilschaufförer på sex månader och 5 044 på helåret.
– Om vi tittar bakåt kan vi se att det faktiska utfallet länge varit högre än det uppskattade anställningsbehovet. Med undantag för pandemiåren har åkerierna sedan 2017 anställt i snitt 6 000 lastbilschaufförer varje år, och allt talar för att den trenden kommer att fortsätta, säger Lena Törnstrand.
Trots lågkonjunktur står transportbranschen stark
Det går att spåra en oro och försiktighet i årets Trendindikator Åkeri, och det beror på den lågkonjunktur vi befinner oss i just nu. Det ger också märkbara effekter hos Sveriges kommuner som har besparingskrav på sig, vilket tyvärr tycks drabba vilka utbildningar som erbjuds då kommuner väljer bort program som är resurskrävande utan tanke på långsiktiga konsekvenser.
Men faktum är att transportbranschen fortsätter att expandera i antal lastbilschaufförer, och Sveriges åkerier bedömer att de även framåt har ett stort anställningsbehov. Det planeras inte heller för något större antal uppsägningar.
Trenden i rapporten är snarare att kompetensförsörjningsbehovet kvarstår på höga nivåer. Det är också tydligt att de som är nyutbildade får anställning snabbt. Därför är det avgörande att kommunerna ser transportbranschen som en lösning på sitt ekonomiska underskott, genom de jobbtillfällen branschen genererar på orten.
– Lena Törnstrand, projektledare på TYA
5 åtgärder för en växande transportbransch
Transportbranschen är avgörande för ett välfungerande samhälle. Politiska beslut och initiativ har aldrig varit viktigare. Vi har identifierat fem områden där beslutsfattare med stöd av branschen kan göra skillnad.
Här är TYAs förslag på åtgärder framåt:
1. Öka antalet utbildningsplatser
Utbildningsplatserna måste bli fler, både på Transportprogrammet och Vuxenutbildningen. Den kommande dimensioneringen av gymnasieskolan behöver möta både ungdomarnas intresse för transportbranschen och det stora anställningsbehovet.
2. Anställningsbarhet är avgörande
Anställningsbarhet måste stå i fokus vid alla beslut om utbildningsinnehåll och elevers tillgång till lärare. Branschens delaktighet är avgörande i utbildningen och under det arbetsplatsförlagda lärandet.
3. Långsiktiga statsbidrag
Politiska beslut krävs för en långsiktig finansiering av Vuxenutbildningen så att utbildare kan planera sin verksamhet och nyttja tilldelade statsbidrag.
4. Validering av kunskap
Validering behöver nyttjas i större omfattning av bransch och utbildare för att identifiera kunskapsluckor och effektivisera utbildningsinsatser. Politiska beslut krävs för att utbildare ska kunna erbjuda kompletteringsutbildning mer behovsanpassat.
5. Ökad branschkännedom
Branschen behöver bli än mer aktiv i att visa upp yrkesbredd och karriärmöjligheter på relevanta arenor. Branschen behöver också tydligare visa hur man verkar för att öka sin attraktivitet mot olika målgrupper.
Kontaktperson
Lena Törnstrand
Projektledare/ Kansliansvarig Certifierad Gymnasial Transportutbildning
08-734 52 23